Hrutka Móni mesterpedagógus logó

TSMT

Tervezett szenzoros, motoros tréning

Hrutka Móni - TSMT foglalkozás

A TSMT torna gyakorlataival előzetes vizsgálat után, a gyermek központi idegrendszerére hatunk. Gyakorlatainkat neurológiai alapokra helyezzük, és megfelelő mennyiségű és minőségű előre meghatározott szenzomotoros ingerekkel segítjük azon területek fejlődését, ahol bizonyos eltéréseket tapasztaltunk. Lehetőséget biztosítunk a gyermekek számára, hogy az esetlegesen kimaradt mozgásfejlődési szakaszokat újra éljék, a nehézséget jelentő mozgásformákat begyakorolják, s ezáltal az akadályok elháruljanak a fejlődés útjából. A rendszeres, tréning-szerű torna következtében az idegpályák, a neuronok és a neuronhálózatok közötti kapcsolatokat megerősítjük, s ezzel biztosítjuk, hogy a későbbiekben a bonyolultabb agykérgi tevékenységek (pl. írás, olvasás, számolás) elsajátítása, és az iskolai beválás sikeres legyen.

A mozgásos feladatok segítik:

A feladatsorok javítják:

A mondókákkal kísért feladatok segítségével a kommunikációjuk és a verbális-motoros kontroll fejlődik. Az egyéni TSMT fejlesztés során a cél az életkorra jellemzően elvárt szinthez képest alacsonyabb átlagteljesítmény szintjének emelése, az elért javulás szintjének fenntartása.

Miért jó a TSMT?

A TSMT terápia olyan mozgás alapú fejlesztés, melynek célja az idegrendszeri éretlenség következtében kialakult különböző területeken megjelenő tünetek csökkentése, ezáltal a gyerekek mozgásos-, kognitív- és a szociális képességeinek, fejlődésének támogatása, melyek az iskolai beválás építőkövei.

A TSMT torna mozgásos gyakorlatai segítenek behozni esetleges lemaradásaikat, rendeződhet figyelmük, egyensúlyuk, összehangoltabb, harmonikusabb lesz a nagymozgásuk, kézügyességük, javul az emlékezetük, beszédértésük, szókincsük, önbizalmuk, és a magatartásproblémáik, társas kapcsolataik is.

A TSMT segíti az idegrendszer érését, a gyökereitől közelíti meg a problémákat. Ez azért fontos, mert erre tud eredményesen építeni a fejlesztőpedagógia, logopédia, és egyéb más fejlesztés.

Az alábbi problémákkal küzdő gyermekeknek ajánljuk:

A TSMT MÓDSZER LÉNYEGE

A tervezett szenzo-motoros tréning (TSMT) Lakatos Katalin Ph.D. által kifejlesztett, szenzo-motoros szemléletű módszer. A LongiKid vizsgálatra épülő fejlesztési protokollokkal rendelkezik, tervezett, direkt, célzott, a gyermek tudásszintjének megfelelő tréning.

Passzív és aktív feladatok váltakozásával, vesztibuláris ingerekkel segítjük az idegrendszer érését. A feladatokat mindig mondóka vagy ének kíséri. Edzéselméleti háttér alapján tervezett, a terapeuta határozza meg, hogy a feladatsorból miből, mennyit, milyen sorrendben kell elvégezni, ezen változtatni nem lehet. Ha valahol elakadás jelentkezik, konzultálni kell a terapeutával. A terápia addig tart, amíg a zavaró tünet el nem múlik, a hiányzó funkció megjelenik és megszilárdul, elérjük a legmagasabb fejlettségi szintet. A TSMT terápiában kulcsfontosságú szerepe van a szülőknek, hiszen ők azok, akik végzik a gyakorlatokat, vagy gondoskodnak arról, hogy gyermekük rendszeresen eljusson a fejlesztésekre. 

Otthoni tornázásként a szülő tudja megteremteni a fejlesztésben a rendszerességet, ami elengedhetetlen a fejlődéshez, és biztonságot is ad a gyereknek, ahogy a rituálék, közös – okoseszközök nélküli – együttlétek nagyban hozzájárulnak az egymásrahangolódáshoz. Sokszor a gyerek erős akarata az elsődleges probléma, ami a fejlődése útjába áll – “tud figyelni, ha akar”, vagy “ami érdekli, arra oda tud figyelni” – halljuk gyakran – ebből azonban komoly lemaradások is lehetnek, ha a gyereknek túl korán lesz túlságosan beszűkült érdeklődési köre, vagy elutasít minden rajta kívül indikált együttműködést – hiszen gyerekként még nem tudja eldönteni, hogy mi az, amire valóban szüksége van, és mi az, amit csak ő szeretne. Ahogy nem adunk éjjel-nappal édességet, úgy szülőként abban is felelősségünk van, hogy ne hagyjuk a gyereket csak bizonyos ingerekre motiváltnak. Olyan mozgásos feladatok, amiknél a gyerek együttműködésére is szükség van, amik változatosak, tudatosan felépítettek, ebben mindenképpen segíteni tudnak.

Az egyéni TSMT terápia menete:

Hrutka Móni - TSMT foglalkozás

Az első találkozás előtt email-en kitöltendő papírokat küldök: részletes Anamnézist, Szenzoros Diagnosztikai kérdőívet és Tünetfelmérő lapot.  Ezeket itt is letöltheted:

TSMT és iskolaelőkészítő foglalkozások Vecsésen

Részletes anamnézis

TSMT és iskolaelőkészítő foglalkozások Vecsésen

Szenzoros diagnosztikai kérdőív

TSMT és iskolaelőkészítő foglalkozások Vecsésen

Tünetfelmérő lap

A gyermekre vonatkozó kérdések segítik a teljes megismerést, hiszen a terhesség, a születési körülmények, események nagyban befolyásolhatják az idegrendszert. Az első személyes találkozás mindig egy egyéni bemeneti méréssel, vizsgálat történik, objektív eszközökkel. Életkoronkénti elvárásokat figyelembe vett 1,5-2 órás egyéni vizsgálat, ez a LongiKid©.

Felmérés LongiKid©-el:

A fejlesztések megkezdését minden esetben a LongiKid© komplex vizsgálat előzi meg annak érdekében, hogy megállapítsuk, fennáll-e idegrendszeri éretlenség. Longitudinális Komplex Vizsgálat 3 hónapos kortól 11 éves korig méri a gyermekek szenzoros, motoros és kognitív részképességeit, vizsgálja az idegrendszer érettségét. A Longitudinális Komplex Vizsgálat elengedhetetlen része annak, hogy a gyermek TSMT terápiájának a bementi szintjét és a terápiás célokat meghatározzuk.

Mindig egyénre, tünetre szabott a terápia, így a szükségletek szerint kialakítjuk az egyénre szabott fejlesztési tervet otthoni TSMT© tornával vagy ha az elmaradása nem nagymértékű, akkor csoportos TSMT-re irányítom a gyermeket. Amennyiben felmerül más vizsgálatok elvégzésének szükségessége, arról a szülőket tájékoztatom és más szakember felkeresését is javaslom. A munkámat gyermekpszichológus és logopédus, iskolai fejlesztő tudja segíteni az Iskolautca Fejlesztőházban.

Célom, hogy a gyermekből saját, személyre szabott programmal tudjam kihozni a legtöbbet, és a Fejlesztőházban eltöltött idő jó megalapozása legyen a későbbi óvodai vagy iskolai beválásának. Fontosnak tartom, hogy a szülőkben felmerülő kérdésekre, és azok megválaszolására mindig teremtsek lehetőséget, a családokkal igyekszem jó kapcsolatot kialakítani, hiszen a bizalom, és a segítőkészség a munkám fontos alapköve.

Minden szülőt foglalkoztat a gondolat, hogy gyermekük fejlődése korának megfelelően alakul-e? Önkéntelenül összehasonlítják a testvérek, szomszéd gyerekek, kortársak fejlődési ütemével. Megállja-e majd a helyét az óvodában, az iskolában gyermekünk? Maradjon még egy évet óvodában?

A Longitudinális Komplex Vizsgálat egy viszonylag könnyen felvehető vizsgálat, ami a szülő jelenlétében zajlik. Kiértékelése egyszerű és gyors, és életkorilag adekvát részképességprofilt mutat a gyermek alábbi területein:

Amennyiben a gyermek fejlődésének megkésettsége 3-6 hónapnál nagyobb, vagy stagnálása jelentős, vagy vizsgálatokkal igazoltan az akadályozott övezetben, azaz 50%-nál alacsonyabb szinten teljesít az Idegrendszer érettség, és a Mozgás érettség területén, javasolt elkezdeni a gyermek egyéni TSMT terápiás fejlesztését. Abban az esetben is javasolt az egyéni terápia elkezdése, ha a gyermek nem képes a terápiás feladatok megértésére, utánzására vagy végrehajtására, vagy viselkedése regressziót, opponálást mutat, és feladathelyzetbe nem hozható, figyelme rövid, könnyen terelődik, és nem képes más szakemberekkel együtt működni.

A vizsgálatot abban az esetben is érdemes elvégezni, ha gyermekük nem mutat markáns eltérést semmilyen területen, mivel a feladatok a szülők számára is informatívak, és objektív tájékoztatást adnak gyermekük jelenlegi állapotáról a fentebb említett területeken, valamint segíthetnek az óvoda – és iskola, de akár a szabadidős tevékenység választásában is. A vizsgálat korábbi életkorokban háromhavonta, kétéves kortól pedig félévente megismételhető, ezzel visszaigazolást kaphatunk arról, hogy a korábban látott, esetleg problémára utaló tünetek jelentkeznek-e későbbi életkorban.

LongiKid© felmérés díjai:

  • LongiKid© 0-5 éves kor között: 15000 Ft
  • LongiKid© 5 éves kor felett: 18000 Ft
  • Visszamérés: 13000-15000 Ft

Az első egyéni tornasor betanítása:

A LongiKid© vizsgálat után a látottakat egy vizsgálati véleményben összegzem, majd megbeszéljük a további lehetőségeket. Ha az elmaradás 6 hónapnál többet mutat egyéni terápiát javaslok. Ha a család eldönti, hogy tudja vállalni a tornáztatást segítséget nyújtok az eszközök beszerzésében, majd elkészítem az egyénre szabott fejlesztési tervet. A gyermek megismerése feltétlenül kell egy bemeneti állapot megállapításához, hiszen látnom kell honnan indul a fejlesztés, ennek ismeretében tudom megtervezni az egyedi problémákra íródott otthoni feladatsort.

A torna feladatai segítik az érzékelés, észlelés fejlődését, a térbeli tájékozódást, a dominancia beérését. Javítja a koncentrálóképességet, jobban irányíthatóvá válik a figyelem, a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitást is fejleszti. A feladatokat mondókák, énekek kísérik, ezzel az anyanyelvi készségek és a kommunikáció is fejlődik.

A tervet lerajzolom, leírom és részletesen elmagyarázom a használati útmutatót a kezdeti első bizonytalan léptekhez. Egy szakképzett TSMT terapeuta az első vizsgálat után több, mint 1000 feladatból választja ki és állítja össze a személyre szabott TSMT tréninget (16-23 feladat). A TSMT torna feladatai kötöttek, a gyermek fejlődésének megfelelően fokozatosan nehezedik, a nagy- és finommozgások fejlesztése által strukturálja tovább, érleli az idegrendszert. Megmutatom és betanítom a szülőnek a tornatervet (betanítás).

Az első torna megkezdése után 2 héttel felajánlok egy első kontrollt, így biztosítva a hatékony és pontos otthoni feladatvégzést. Egy-egy feladatsor gyakorlása általában 6-8 hétig tart. Ezalatt 4 hét után kontrollvizsgálatra kerül sor (kontroll). Majd újabb 4 hét után, a fejlődés és a gyakorlás alapján új tornatervet írok 2-es. 3-as tormasor (átírás). A havonta történő kontrollon és a kéthavonta történő átíráson beállítom a feladatok és az ingerek erősségét, szükség esetén korrigálom a feladatok kivitelezését, és a terápiás céloknak megfelelően nehezítem a feladatokat. 3 tornasor után 1 hónap pihenőt tartunk, mely idő alatt az idegrendszer tovább érik. Ezután a terápia végén visszamérés következik, ha szükséges folytathatjuk tovább a tornasorokat, vagy átirányíthatom, hogy csoportban folytassa a fejlesztést, vagy ha elérte az életkorának megfelelő képességeket a TSMT terápiát befejezettnek nyilvánítjuk.

Az egyéni terápia jótékony hatása:

Mennyi ideig tart az egyéni TSMT terápia?

Az egyéni TSMT terápia életkortól és együttműködéstől függően alkalmanként 20 perctől 90 percig is tarthat. Az otthoni tornázás 3 tornasorral jellemzően legalább fél évig tart, ezután visszamérés következik, ami meghatározza a további terápiás célkitűzéseket. Amennyiben a gyermek életkori elmaradása a kontrollvizsgálat után 3 hónapnál kevesebbet mutat, vagy tünetei csökkentek, vagy teljesen eltűntek, a terápia abbahagyható, vagy más fejlesztéssel (logopédia, gyógypedagógiai fejlesztés, drámapedagógia) kiváltható. Ha megkezdik a terápiát 3 hónap után tapasztalható a funkciók javulása, a zavaró tünetek csökkenése, de maradandó eredmény 6 hónap elteltével várható.

TSMT© foglalkozások díjai:

  • Új torna írása és betanítása: 12000 Ft
  • Kontroll: 10000 Ft
  •  

CSOPORTOS MOZGÁSTERÁPIA 

Heti rendszeres szenzomotoros foglalkozások bérlettel

A csoportos foglalkozások megtervezése, minden gyermek készség- és képességprofilja feltérképezése után történik meg. A csoportokba járó gyerekeket is felmérem LongiKid© méréssel, hogy az azonos életkorú és azonos problémákkal küzdő gyerekek kerülhessenek egy csoportba. 

A csoportlétszámok limitáltak. A havi bérlet a gyermek helyének biztosítására szolgál, ez a folyamatos, egymásra épülő, fokozatosan nehezített fejlesztési programban való aktív részvételt teszi lehetővé.

A terápia visszaméréssel zárul. A csoportos fejlesztések óradíjának befizetése bérletes rendszerben történik. A bérlet a vásárlás napjától kezdődően 5 hétig érvényes. Az előre megvásárolt bérlet árából nem tudom a le nem járt foglalkozások árát visszafizetni, sem a következő havi bérlet kiváltásakor beszámítani.

Kinek ajánlott a csoportos Tsmt?

A csoportos TSMT terápia azoknak a gyerekeknek javasolt, akik a Longitudinális Komplex Vizsgálat alatt elérik az Idegrendszer érettség és Mozgás érettség területén az 50-75%-os szintet, ám a Kognitív terület Figyelmi részén 75% alatt teljesítenek. Fontos, hogy a csoportos tornában résztvevő gyermekek együttműködőek legyenek, és képesek legyenek 4-8 fős csoportban önállóan, vagy kevés segítséggel dolgozni. Látványos eredményt lehet elérni mozgásukban bizonytalan, hiperaktív, iskola-éretlen, vagy bizonytalan gyerekeknél, akiknek a figyelmi funkciói mindenképpen fejlesztésre szorulnak.

Hrutka Móni - csoportos TSMT foglalkozás

18 hónapos kortól 12 éves korig, akikre az alábbi tünetek közül egy, vagy több jellemző:

Hogyan zajlik a TSMT II terápia?

A terápia tornatermi körülmények között, ingergazdag környezetben történik, jellemzően szülők nélkül. Egy-egy csoport 4-8 főből álló, homogén, azonos tudásszinten áll, így személyre szabott tréningek megtanulására alkalmas. A terapeuta előre berendezett teremben vezeti a gyakorlatokat, meghatározott tréningelemek szerint. Az alkalmazott feladatok a konkrét műveleti időszak nagymozgásos feldolgozása, a figyelem jobb irányíthatósága, a szenzomotoros szinkronok, a praxis javulása, a testvázlat, a térbeli tájékozódás, a lateralitás, a dominancia beérése mellett a szerialitás, a ritmusérzék és a motoros kreativitás, az egyidejű többcsatornás figyelemfejlődését is elősegítik, s emellett az úgynevezett primitív/csecsemőkori reflexprofil integrációját is kialakítják. E készségek és képességek a sikeres iskolai beválás nélkülözhetetlen alapját képezik.

Hrutka Móni - csoportos TSMT foglalkozás

Mennyi ideig tart a csoportos TSMT II terápia?

A csoportos TSMT II terápia alkalmanként 45-90 percig tart, hetente 2-3 alkalommal. A tréningek rendszerint a tanév rendjét követik, így szeptembertől júniusig érdemes a gyermeket a látványos eredmények érdekében beíratni. A tréningek kéthetente nehezednek, és a feladatok súlyozása is tréningsorról tréningsorra változik. A kontrollvizsgálat a csoportos terápia esetén a tréningsorok befejezése után, év végén javasolt, ennek eredménye jelzi, hogy a gyermek javasolt-e további – haladó csoportban végzett – terápiára, vagy más fejlesztéssel, sporttal tudják kiváltani a TSMT II alkalmakat.

Eszköz Milyen az ideális?
Billenőlap
lapja: 65x65 cm; 70x70 cm iskolások esetén, csúszásgátló anyaggal borítva (szőnyegpadló pl) az alján levő félkörív sugara 10 cm
Nagylabda
Minimum 95 cm
Gördeszka
Pokróc
a gyermek méreteihez képest olyan erős szövésű pokróc, ami elbírja a gyermek súlyát; beletéve biztonságosan mozgatható
Trambulin
Kb. 1 méter átmérőjű, beltéri
Forgószék/IKEÁS forgótojás
amiben meg lehet támasztani a gyermek fejét
Függőágy
megfelelő szövésű (strapabíró anyagú) és erős kötelű, lehetőség szerint két ponton felfüggeszthető; kb. 1 m széles
Henger
a gyermek karjának hosszával megegyező megfelelő átmérőjű hengeralakú eszköz (ami lehet pl. PVC cső; 1,5 literes palackra rátekert polifoam szivacs; szorosra összetekert pokrócok), baba henger, polifoam henger, body roll)